IM Thomas Engqvist ger schacklektioner 2023
Hej alla schackintresserade! Jag är aktiv tävlingsspelare och spelar för en av Sveriges starkaste klubbar – Wasa SK . Jag är utbildad pedagog (folkhögskolelärare) och en mycket erfaren schackpedagog. Jag är aktiv författare och har bland annat skrivit tio schackböcker. Mina mest meriterande meriter som coach på VM-nivå är att jag har ingått i Stefan Winges stab som hjälpte honom att komma tvåa i VM i korrespondensschack 2012. I Kina har jag tränat den unge Zhu Yi som kom tvåa i VM under 12 år 2012.
Min grundläggande schackfilosofi är inspirerad av den kände rysk/franske pedagogen Eugene Znosko-Borovskij (1884-1954) som var av åsikten att förståelse är viktigare än att lära sig utantill. Även den kinesiska schackskolans idéer, som bygger på idén att gå igenom spelade partier är en grundpelare i det pedagogiska upplägget. Det är mycket lättare att utvecklas i schack, om man samtidigt som man tränar, spelar aktivt och tillsammans med läraren kritiskt går igenom ens partier för att upptäcka svaga respektive starka sidor i spelet. Den bästa metoden att bli bättre i schack är genom att ha en balans mellan att successivt eliminera sina svagheter och att vidareutveckla sina starka sidor. Kommunikationen mellan lärare och student leder idealiskt till att vederbörande förstår hur han eller hon kan vidareutvecklas mot sina personliga mål.
Förutom att luta sig mot detta är mina undervisningsmetoder unika då tanken med varje lektion är att vara ett komplement till schacklitteraturen snarare än att lägga tyngdpunkten på hänvisningar till litteraturen. Det är viktigt för mig och studenten att jag kan uttrycka vad jag har lärt mig genom att ha spelat schack och umgåtts med starka spelare och inte minst alla mina privata och offentliga undervisningstimmar som har pågått i decennier. Allt detta är givetvis inget man kan lära sig enbart genom det tryckta ordet. Fortfarande har den schackboken inte skrivits där schackspelaren verkligen uttrycker sina innersta tankar och relevanta erfarenheter om schack. Den stora fördelen med att ta privata schacklektioner är möjligheten att skräddarsy lektionen för att nivåanpassa och möta studentens behov. Detta kan aldrig en schackbok göra fullt ut eftersom den vanligen skrivs för en bred publik med syftet att sälja till så många målgrupper som möjligt. Dessutom har studenten alltid möjligheten att genom eget engagemang ställa väsentliga frågor för att därigenom påverka och påskynda sin egen utvecklingsprocess.
För spelare bosatta i Stockholm går det bra att komma överens om att träffas medan det för övriga går bra att kommunicera via Skype, gärna med hjälp av Internet Chess Club (ICC) eller motsvarande plattform där det är enkelt och behändigt att flytta pjäserna.
Det finns sex andra möjligheter att ta schacklektioner:
Den första möjligheten är att vara ställningsorienterad (position orientated) och införskaffa 300 Most Important Chess Positions (Batsford, 2018) där de 300 viktigaste ställningarna presenteras, det vill säga de viktigaste positionella idéerna spelare på alla nivåer behöver känna till. Genom att assimilera och upprepa dessa ställningar kommer du att öka din spelstyrka avsevärt i proportion till din rating. Om du kan alla dessa nyckelställningar kommer du att ha stora chanser i praktiskt schack att känna igen tematiken inom öppning, mittspel och slutspel. T.ex. om du kan ett specifikt bondeslutspel kan det motsvara kunskapen om 50 bondeslutspel, men du måste veta vilken nyckelställning det är. Detta är den enda genvägen som finns om man vill förkovra sig snabbt och effektivt. Om du vill se konkreta exempel på denna träningsmetod kan du läsa mer i dessa artiklar publicerade på Schacksnack: här och här och här och här.
Den andra möjligheten är att införskaffa boken 300 Most Important Tactical Chess Positions (Batsford, 2021) där de 300 viktigaste taktiska ställningarna presenteras. Genom att assimilera och upprepa dessa ställningar kommer du att öka din spelstyrka avsevärt i proportion till din rating. Om du kan alla dessa taktiska nyckelställningar kommer du att ha stora chanser i praktiskt schack att känna igen tematiken inom öppning, mittspel och slutspel. Om du kan en specifik kombination, spelöppningsfälla eller angreppsplan kan du applicera det taktiska temat i många andra ställningar, men du måste veta vilken nyckelställning det är. Du kommer också att lära dig hur du kan få upp dessa ställningar där det finns ett taktiskt sätt att avgöra partiet. Givetvis kommer du att kunna ha denna metod som målsättning i dina egna partier. Detta är den enda genvägen som finns om man vill förkovra sig snabbt och effektivt. Om du vill se konkreta exempel på denna träningsmetod kan du läsa följande artiklar publicerade på Schacksnack: del 1, del 2, del 3, del 4, och del 5.
Den tredje möjligheten är införskaffa sig testboken 300 Most Important Chess Exercices (Batsford, 2022) för att se om man har förstått de viktigaste positionella och taktiska idéerna i öppningen, mittspelet och slutspelet.
Den fjärde möjligheten är att förvärva Chess Lessons from a Champion Coach (Batsford, 2023) och assimilera schackidéernas utveckling från renässansens Ruy Lopez till våra dagars Magnus Carlsen.
Den femte möjligheten är att sända ett eller flera partier via e-post till thomasengqvist@protonmail.com för att få återkoppling, med hjälp av skriftliga kommentarer. Det kan bli ungefär två a4-sidor per parti späckade med pedagogiska kommentarer. Du kan se exempel på denna träningsmetod här och här.
Den sjätte möjligheten, som är kostnadsfri är att registrera sig på Thomas Engqvists kanal och ta del av mina videor och videokurser på Youtube. Det finns mer information om detta träningskoncept om du klickar här.
Alla är välkomna att ta schacklektioner eller få hjälp med sina förberedelser oavsett nivå, från ratingtalet 1000 upp till 3000. Om du är intresserad av att utveckla ditt spel med ett träningsprogram genom att ta schacklektioner live, på nätet eller via mejl, alternativt har frågor, är du alltid välkommen att skriva till thomasengqvist@protonmail.com för att få mer detaljerad information.
Schackhälsningar:
Thomas Engqvist
3 januari 2017 klockan 12:33
Dear Mr Engqvist,
I’m studying your book ”Chess Strategy For Kids” (although I’m not a kid).
I like your example-positions and the concept of the book a lot!
I have a question:
on page 15, in diagram No. 3 you recommend 7 Ne2! as a logical move and provide N2c3-d5 as follow-up. I suppose the idea is inspired by the unusual position of the black queen on c7.
To my (amateur’s) eyes Ne2 looks okay but not particularly strong, so I guess I don’t understand it completely.
Here is my reasoning:
A knight on d5 surely looks good but the Ne2-c3-d5 looks quite slow and it’s blocking (at least briefly) the bishop on f1. Wouldn’t Bd3 be more natural? And possibly Ne2-c3-d5 after the bishop has moved to d3? And maybe even the very standard Nf3 is good.
The engines come up with Nh3 – surely a move I wouldn’t have seen.
In short: why do you think Ne2 is particularly strong in this position?
Or is your main point in this diagram the development lead after 7…Qxc4? 8 N2c3 ?
Kind regards,
Steven Ahlig.
3 januari 2017 klockan 20:05
Dear Mr Ahlig, Thank you for your nice comments! What is interesting with this position is that most people would pick the natural development move 7.Nf3 and this is according to Komodo 10 only the fifth choice (Depth= 27). Incidently this is also GM John Nunns choice in another slightly older chessbook. 7.Nf3 is a move which is in accordance with the games by Morphy and the theories by Tarrasch but in itself it is a planless move, especially if compared with a hypermodern and concrete approach to the position á la Capablanca. Your suggestion 7.Bd3 is Komodo 10’s second choice and it is very logical since it prepares the knight manoeuvre Ne2-c3-d5 and this is the place where the knight really belongs, on the beautiful outpost at d5. But why not play the immediate 7.N1e2! tempting Black to catch the c4-pawn in the process? There is also incidently that famous but good rule that knights should be developed before the bishops. Another interesting move is 7.Nh3 with the same idea. I like this move to e2 and the idea a lot since it teaches kids something more than planless development. It teaches them also that one pawn has the same value as three tempos (as Philidor once said) as well as the habit of putting knights on the most effective outpost(s). What more can one ask for with just one move? It should be noted that it was Lasker who emphasized that incorrect development is no development at all and in this case the g1-knight should strive to settle at d5. Note that the ”kids” are a very relative notion since today some kids even has the strength of a GM or an IM. The book can certainly be read by adults and parents as well.
7 april 2019 klockan 10:03
Tack för infon, men det står ej vad det kostar att deltaga i de ”fyra andra möjligheterna”?
7 april 2019 klockan 19:04
Tack för ditt intresse för schacklektioner! Alla kurser kostar 500 kr per kurs. Några av kurserna ”De 300 viktigaste taktiska ställningarna” och de 300 viktigaste (positionella) ställningarna är så långa som ett år. Det går att hoppa på dessa kurser när som helst eftersom de är rullande. Om du är intresserad av dessa kurser eller någon av de andra kan du höra av dig till thomasengqvist@protonmail.com. Du är välkommen!
9 mars 2021 klockan 21:37
Nuförtiden finns båda svenska e-postkurserna i bokform på engelska. Den första bokens första upplaga gavs ut 2018 och heter ”300 Most Important Chess Positions” och handlar om 300 viktiga positionella idéer att känna till. En andra upplaga kommer ut under våren 2021. Den andra boken heter ”300 Most Important Tactical Positions” och handlar om 300 viktiga taktiska idéer. Böckerna, liksom kurserna, kompletterar varandra men är inte beroende av varandra. Många ställningar har dock bytts ut från det svenska kursinnehållet för att motsvara de höga kraven som schacklitteratur har idag när det gäller korrekta dataanalyser, ställningars relevans och inte minst underhållningsaspekt. Om du inte har problem med engelska skulle jag i första hand rekommendera böckerna som är mer genomarbetade.